Het Bijbelboek Job staat bij veel mensen bekend als het boek waarin wordt geschreven over de reden van al het lijden in de wereld. God staat de duivel toe om Job op de proef te stellen en te onderzoeken of zijn liefde voor God alleen komt doordat hij zo’n goed en gezegend leven leidt. Job verliest zijn geliefden en rijkdom, maar blijft desondanks God loven. 
Als Job ziek wordt, is hij de wanhoop nabij en in frustratie uit hij zijn woede richting God. Waarom wordt een rechtvaardig mens als hij onrecht aangedaan? Gods reactie is stellig en duidelijk en geeft op meer kwesties antwoord: “Waar was u toen Ik het fundament legde voor deze aarde? Zeg het Mij, u weet immers zoveel! Weet u hoe haar afmetingen werden vastgesteld en wie dat alles heeft nagemeten? Kom, vertel op! Waarop steunen de fundamenten en wie plaatste de hoekstenen, terwijl de morgensterren samen zongen en alle engelen juichten van blijdschap? Wie stelde de grenzen van de zeeën vast toen zij vanuit het verborgene omhoogspoten? Wie hulde hen in dikke wolken en diepe duisternis, sloot hen in door hun kusten vast te stellen en zei: “Tot zover en niet verder! Hier zullen uw trotse golven tot stilstand komen?” (Job 38:1-11)

De mens is onderdeel van de schepping en dient zich hiertoe te verhouden

Nederig

Job wordt door het antwoord van God gedwongen om nederig te zijn. Hij zegt namelijk dat mensen niet in staat zijn om te oordelen over de kwestie van lijden in de wereld. 
Het antwoord geeft ook een waardevol inkijkje in Gods relatie tot de schepping en over hoe de mens zich daartoe dient te verhouden. In detail wordt beschreven hoe God de aarde en alles wat daarop leeft, heeft geschapen. Wat verder in het Bijbelboek Job opvalt, is dat er veel aandacht gevestigd wordt op de schoonheid van de wilde natuur. Zo beschrijft God twee dieren met de namen Behemoth en Leviathan (Job 40). Hij prijst deze dieren om hun brute en wilde kracht en laat hiermee zien dat de schepping waardevol is, nog los van de relatie tot de mens. De dieren die God beschrijft - en die mogelijk refereren naar een nijlpaard en een krokodil- vervullen namelijk geen rol in het welzijn van de mens. Dit gaat in tegen wat veel christenen denken, namelijk dat God de natuur vooral heeft gemaakt voor de mens. 

Waarde

Behemoth en Leviathan hebben waarde voor God, ongeacht of de mens daar het nut van inziet voor zichzelf. En God spreekt ook over het bewateren van gebieden waar geen mensen wonen. God is dus blijkbaar begaan met de hele schepping en Zijn aanzet tot nederigheid richting Job kan vertaald worden naar de verhouding tussen de mens en de schepping. 
Dit -vertaald naar onze tijd- roept het confronterende vragen op als: heeft de mens met zijn uitbuiting van de schepping niet een te dominante plaats ingenomen op aarde? Moeten wij ook niet een meer nederige houding aan te nemen zodat ook de rest van de schepping ruimte heeft om te floreren? God geeft in Zijn antwoord op Job in ieder geval wel aan dat de aarde heel bewust geschapen is en dat daarbij ook aandacht is voor de balans in de schepping. 
In hoofdstuk 12 positioneert Job God als Heerser over de schepping. “Vraag het maar aan de dieren, zij zullen het jullie wel uitleggen, vraag het de vogels, zij zullen het jullie vertellen, of laat de aarde het vertellen of de vissen uit de zee. Zij allen erkennen dat de Here alles zo heeft gemaakt. Want het leven van elk levend wezen is in de hand van God, ook de adem van iedere sterveling.” Hier lezen we dat God begaan is met de schepping en Zich daarmee ook verbonden voelt, en dat de mens onderdeel uitmaakt van een groter geheel.
 

Maakbaarheid

Acties die als doel hebben om de natuur te herstellen kunnen soms tot kritische reacties van christenen leiden. Een veel gemaakt punt is dat de mens niet de plaats van God dient in te nemen en dus ook vooral niet moet denken de natuur naar haar hand te kunnen zetten. Het idee van maakbaarheid wordt hierbij vaak aangedragen, maar in het Bijbelboek Job maakt God duidelijk dat Hij als Schepper de autoriteit. Hij heeft zeggenschap over het licht, de regen, de zeeën en de sterren. De mens moet dus niet denken dat het op de troon van God plaats kan nemen en de aarde naar haar hand kan zetten. De mens is onderdeel van de schepping en dient zich hiertoe te verhouden.

Manuel Voordewind, oud-medewerker Tearfund.

Afbeelding
Duurzaamheid

Duurzaamheid

Bij Tearfund hebben we het veel over duurzaamheid, omdat een duurzame manier van leven en werken één van de beste strategieën is tegen armoede en onrecht. Duurzaam betekent: rekening houdend met andere mensen, de aarde, het klimaat en generaties na ons.
Gerelateerde content
Reinier vd Berg
Blog
Lees meer
1 November 2023

Hoe Black Friday mij weer aanzette tot denken over onze economie

Op 24 november dit jaar is het Black Friday. Vroeger kenden we hooguit zwarte zaterdag als de ANWB sprak over de drukste [...]
Lees meer
Theodoor Meedendorp tijdens een dienst in Hoop voor Noord
Verhaal
Lees meer
18 October 2023

Hoe de kerk hoopvol kan blijven in de strijd tegen klimaatverandering

Last van schuldgevoel als het gaat over jouw duurzame keuzes? Volgens voorganger Theodoor Meedendorp kan de kerk een [...]
Lees meer
Mislukte oogsten als gevolg van klimaatverandering
Verhaal
Lees meer
17 October 2023

Wat als klimaatverandering je dwingt om te verhuizen, maar je dat niet kunt?

Tearfund praat vaak over het klimaat omdat we in de landen waar wij werken de directe en rampzalige gevolgen van [...]
Lees meer
Klimaatverandering zorgt voor droogte
Nieuws
Lees meer
17 October 2023

Petitie rondom kerk en klimaatverandering maakt veel los

Tearfund startte een petitie om meer aandacht binnen de kerk te vragen voor het klimaat. De organisatie ziet bewustwording [...]
Lees meer
Droogte in beeld
Verhaal
Lees meer
11 October 2023

Petitie: Mag het in de kerk wat vaker over het klimaat gaan?

De afgelopen vier weken tekenden 2.059 Nederlanders de petitie van Tearfund om kerken op te roepen het vaker over het klimaat [...]
Lees meer
Etete Moru & Priscilla, Turkana Kenya
Verhaal
Lees meer
5 October 2023

Extreme droogte als direct gevolg van klimaatverandering

De ergste droogte in veertig jaar tijd drijft de mensen in het noorden van Kenia tot wanhoop. Vier keer op rij bleef het [...]
Lees meer
Jessy (60), wearing a shiny aqua top, stands in a maize field. Her village has been badly affected by hunger, flooding, poor crops, deforestation, and poor
Blog
Lees meer
4 October 2023

Waarom er geen tijd meer is voor klimaatcynisme

'We kunnen er al lang niet meer omheen. Klimaatverandering. De wereld warmt snel op en de gevolgen worden steeds duidelijker [...]
Lees meer