Ze hopen een golfbeweging op gang te brengen van mensen die duurzamere keuzes maken. Alfred Slomp en Arjan Schoonhoven geven met God in de Supermarkt workshops en lezingen over duurzaamheid, met als focus de keuzes die je als consument in de supermarkt kunt maken. ‘We zijn geraakt door de kwetsbaarheid van de natuur en het onrecht in de wereld, maar geloven ook dat we hier als consumenten een positieve impact op kunnen hebben. Daar worden hopelijk steeds meer mensen zich bewust van.’
Samen met zijn compagnon Arjan geeft Alfred nu zo’n zeven jaar workshops aan christenen uit verschillende hoeken. ‘We zien dat er steeds meer aandacht is voor duurzaamheid in de samenleving en bij kerken, maar het was – en dat is het misschien nog steeds wel - altijd een beetje een onderschoven kindje. Christenen zijn heel goed in het helpen van anderen en het geven van giften. Dat willen we niet ontmoedigen, maar ik geloof dat je niet kiest voor het één of ander. Als ik bijvoorbeeld het Wereld Natuur Fonds steun om het tropische regenwoud te beschermen en tegelijkertijd wel veel vlees blijf eten waarmee er voor het verbouwen van de soja tropische bossen verdwijnen, klopt dat voor mijn gevoel niet. Met de workshops die we geven, hopen we dat mensen kritisch leren kijken naar de keuzes die ze zelf maken. Ze krijgen geen boodschappenlijstje met wat goed en fout is, maar we zetten ze wel aan het denken.’
Zelf ziet Alfred dat het leven door bewuste keuzes alleen maar mooier en waardevoller wordt. ‘Ik hoor vaak terug dat het veranderen van je manier van consumeren klinkt als een opgave, maar dat het eigenlijk vooral heel leuk is. Dat ervaar ik zelf ook. Je leven wordt er écht waardevoller van. Als je niet meer aan alle gerechten vlees toevoegt bijvoorbeeld, moet je op een andere manier leren koken. Je wordt er creatiever van. Zelf kies ik ervoor om in principe nooit meer te vliegen. Ergens is dat een beperking, maar het biedt ook veel mogelijkheden. Er is zoveel moois dichtbij huis; plekken die mij enorm doen verwonderen. Door jezelf te begrenzen en bewuste keuzes te maken, leer je veel te waarderen en geniet je meer van wat je wél hebt.’
Bewust kiezen voor bepaalde duurzame dingen scheelt veel stress, ook in de supermarkt.
‘Als je eenmaal bent begonnen met het maken van duurzame keuzes, ga je steeds verder’, merkt Alfred. ‘Laatst heb ik kleding naar de kleermaker gebracht in plaats van iets nieuws te kopen. Bewust kiezen voor bepaalde duurzame dingen scheelt veel stress, ook in de supermarkt. Je koopt spullen bijvoorbeeld niet meer alleen omdat ze in de aanbieding zijn. En een fijne bijkomstigheid: je hoeft je minder te laten leiden door schreeuwende reclamefolders, je wordt creatiever en eet vaak gezonder.’
‘Met God in de Supermarkt proberen we niet met een vingertje te gaan wijzen en te zeggen wat mensen moeten doen. We hopen juist dat we mensen bereiken die nog niet zo met duurzaamheid bezig zijn’, vertelt Alfred. De mannen delen tijdens een workshop ook waar zij zelf soms in tekort schieten. ‘Soms gaan mensen met meer vragen naar huis dan ze vooraf hadden, maar wel met de overtuiging dat ze er iets mee moeten. We hopen ten diepste dat mensen zich, vanuit verwondering voor de schepping, liefde voor God en bewustzijn van de kwetsbaarheid van de wereld en het onrecht dat er speelt, geroepen voelen om iets te doen. In de Bijbel lezen wij een droom van God voor een eerlijke wereld waarin niemand buiten de boot valt, en die kunnen we als consument werkelijkheid laten worden. Het zou fantastisch zijn als we als christenen het voortouw gaan nemen in een manier van leven die recht doet aan de wereld.’
Als consumenten hun koopgedrag aanpassen stuur je de markt ook een bepaalde kant op, ziet Alfred. ‘Kijk bijvoorbeeld naar de rookworst van Unox. Dat zij een vegetarische variant aanbieden heeft niet zozeer te maken met dierenwelzijn, maar er is vraag naar en zij willen onderdeel zijn van de markt. De kracht van een groeiende groep kritische consumenten moeten we niet onderschatten. Het stemt mij hoopvol dat duurzaamheid steeds meer begint te leven, ook bij jongeren. Dat is denk ik echt het hart van het geloof. Als je gaat begrijpen dat alles met elkaar samenhangt – vlees gaat bijvoorbeeld verder dan dierenleed, het heeft ook impact op het milieu, de voedselverdeling in de wereld en verspilling – doet dat pijn. Zodra we zien wat er aan de hand is, kunnen we het roer omgooien. Als christenen hoeven we de wereld niet te redden, maar we moeten ook niet aan de zijlijn blijven kijken.’
‘Het meeste verschil qua duurzaamheid maak je als je plantaardig gaat eten, maar we hebben liever dat veel mensen een duurzame stap zetten dan dat één iemand volledig vegan gaat leven. We willen met God in de Supermarkt ook niet een kleine groep ver brengen, maar hopen een grote groep een stukje op weg te helpen. Samen hebben we veel impact.’
Tijdens een workshop geven Alfred en Arjan tips waar je meteen verschil mee kunt maken. Alfred deel er alvast drie:
Kook je met broccoli, bloemkool of bijvoorbeeld prei? Eet ook de stronkjes en het blad. Er is veel meer eetbaar dan we denken. Vaak denken mensen dat duurzaam eten duurder is, maar dit is een voorbeeld van dat dat niet zo hoeft te zijn. Vaak hoef je hierdoor minder te kopen, omdat je gebruikmaakt van alle onderdelen van groenten.
Ga op de fiets naar de supermarkt. Deze kilometers vergeten we vaak en we zijn dus al snel geneigd om de auto te pakken. Het lijkt misschien een kort ritje, maar deze kilometers hebben heel veel impact. De fiets pakken maakt je supermarktbezoek al een stukje duurzamer.
Als je gaat snacken en je eet vlees, kies dan eerder een frikandel dan een kaassoufflé. Je zou het misschien niet verwachten, maar het is een duurzamere keuze. Een frikandel wordt namelijk van restvlees gemaakt, terwijl voor kaas weer iets nieuws geproduceerd moet worden.
Van Alfred zijn ook twee boeken verschenen voor mensen die meer willen weten over duurzaam boodschappen doen en een duurzaam leven. Benieuwd? Kijk op superwaar.nu en hetgroenenormaal.nl.
Foto: Niek Stam.
Ook aan de slag met duurzaamheid en weten hoe je je koopgewoonten kunt aanpassen? Op 15 april 2021 kun je meedoen met de webinar 'Bewust inkopen' met God in de supermarkt.